06 februari 2011

Härligt vårväder...

...har det verkligen varit idag. Direkt på morgonen gick jag ut och satte mig och åt frukost på vår (röriga) altan. Det var nog ca 15 grader där inne så det var skönt att sitta med frukosten och morgonkaffet. När tjejerna vaknade undrade dom om vi kunde åka till stallet och rida. Först var jag lite tveksam men sen kom jag på att varför inte...vi kan ju inte så ofta rida på vardagar då det fortfarande blir mörkt tidigt så det är bäst att passa på under helgerna. Så när jag hade tvättat och hängt upp tvätten ute för första gången i år så gav vi oss i väg. Hanna och Mirjami och jag. Jag har ju ingen att rida så det fick bli en promenad för mig med Hanna på Aurora i ett grimskaft. Hanna har ju inte ridit så många gånger och dessutom är lite rädd. Mirjami och Janne klarar sig ganska bra utan hjälp. Den här dagen blev det järnvägsrundan och det var så himla skönt med en rejäl promenad, i visserligen för mig ett väldigt lugnt tempo men det var nog välbehövligt. Samlade iaf på mig dryga 10000 steg på den rundan. Några gånger fick jag leda även M och J för Janne tyckte det var lite läskigt men över lag gick det kanon. Vi ska försöka ta samma runda några gånger så hästarna vänjer sig ordentligt så kanske Mirjami och Elsa kan rida ut själva senare i vår.
När jag är till stallet så känner jag att jag verkligen saknar ridningen... :( det är en så härlig motionsform.
Numera kommer Mirjami att rida på torsdagskvällar på MORF i Motala. Hoppas att det ger lite resultat :)

När vi kom hem efter 4 timmar i stallet och hos Anna så blev det ett kort klickerpass med var och en av hundarna.
Först ut var lilla Betty som fick börja med frivilligt ligg, utgångsposition och hon bjöd även på krypa så det belönade jag henne för när hon kröp i rätt ställning. Duktig tjej! Lite high five blev det oxå.
Nästa hund var Wilda. Där blev det lugn och stilla target...vilket tar sin lilla tid att förstå att man bara ska stå helt stilla på klossen :/ sen några ligg med nosen i golvet.
Sen var det Zeldas tur som inte har tränat så himla mycket klicker men svansen går hela tiden :) oj så kul det är. Det var många år sen vi tränade aktivt med hjälp av klickern och jag ser verkligen vilken glädje hon känner när den kommer fram. Sen har hon lite svårt att bjuda på olika saker men det har nog att göra med att jag inte kört så mycket med henne. Hon fick träna på target, "mellan benen" och backa ifrån mig. Hon är duktig på att backa fot och mellan benen men inte ifrån mig. Det gick bra efter ettag att backa ifrån några steg.
Sist ut var Boston. Han är tränad minst med klicker. Han är nog nästan bara inklickad. Han har inte riktigt kommit på att han ska erbjuda olika beteenden som han sen får klick för men det kommer. Idag körde vi på snabba sitt med och utan kommando och påbörjade frivilligt ligg. Då var han så skön :) först satte han sig och väntade.. och väntade... och väntade och blev sååå trött i ögen och lade sig ner ...klick! oj vad hände åh jag får godis :) jihuu
sitt...och väntade...och väntade...blev så trött i ögat igen och lade sig ner.. klick! och jihuu godis igen...men vad var det som utlöste det egentligen...han kom inte på det på dagens pass...men nästa gång kanske... ;) dom som känner Boston vet hur hans härliga blick ser ut och när han blir trött så får man känslan av att han verkligen försöker vara vaken men orkar inte...eller om man är sur på honom så börjar han flacka med blicken och vet inte vart han ska titta... vårat ♥ han är så go...

...fast i går på utställningen blev jag hemskt förvånad och sur på honom...jag trodde nästan åskan gick ute för rätt va det var så började han sprätta med benen och gruffa...precis som när åskan går ute och det mullrar...men nej det var mot en annan hane som precis lyft på benet och sprätte ridhussand i kring sig...det har endast hänt en gång att han reagerat så och det var mot en lagotto som gjorde precis samma sak framför honom... Det verkar som om det är nåt han inte riktigt tycker om och framför allt inte när hans tjejer hemma löper...han kanske är lite mer känslig mot revirmarkeringar då...Han fick sitta en stund och lugna sig och inte bliga mot den andra sen var det ok igen :)Det var så himla skönt att det inte var nåt långvarigt. Det värsta jag vet är när hundar ska gruffa mot varandra. Springern ska kunna umgås med andra hundar visst sen ska vi väl inte kräva att de ska gilla alla andra...för det gör faktiskt inte vi heller...eller gillar ni alla ni känner?
Annars så hade vi en mycket trevlig dag med goda vänner och kollegor runt ringen. Det var jätte kul att Maria Herbertsson kom och tittade och hade med sig lilla Whinnie, Bettys syster och sin egen lilla Klara :) Bra kritiker tycker jag det var på hundarna trots att Vilja bara fick "very good" för dagen. Lite roligt var det att tre av hundarna fick på kritiken att de var hårt trimmade på öronen...de andra två som var precis lika hårt trimmade fick inte det... :/ men men jag föredrar att ha de kortklippta så luften kan cirkulera i öronen :)sen vet jag att det kanske var lite kort på ffa Vilja som har lite tunnpäls på öronen men det vet man till nästa gång att henne kan man trimma 1½ vecka innan en utställning för det växer så lite ;) de andra är ganska lagom en vecka innan om man inte kör med längre avstånd några dagar innan.

Nä nu är det dax att börja avrunda kvällen för jag känner att jag har varit ganska färdig för sängen senaste 1½ timmarna...och fler med mig..Betty ligger så nöjd vid mina fötter när jag sitter vid datorn och sover. Reser jag mig följer hon med. I morgon blir det lite stå träning och trava fint i utställningskoppel tror jag...det var ju mest hopp å skutt eller dammsugare ☻ hon som verkligen kan springa fint ☺

Ha de gott å njut av vårvädret i Östergötland mens det varar...det ser ut som om det kan tänkas bli snö och kallt till veckan igen :) ☺♥

Hörez

Inga kommentarer: