31 december 2012

2012


Nu ska försöka sammanfatta året som gått. Kan vara så att jag har glömt vissa händelser men det bjuder jag på :) det kommer kanske senare eller så har ni redan läst i bloggen eller på fejan när det hände.

Ja 2012 har varit en händelserik period i våra liv. Vi har insett att livet kan på ett ögonblick förändras eller rent av ta slut. Hela vårvintern tränade vi ganska hårt allihopa i familjen, vi red, löptränade och styrketräning, Hanna tränade bågskytte och Jonathan armbrytning. Vi tränade en hel del hund för att kunna starta på nybörjarprov. 14 april när Lars skulle vara provledare på ett nybörjarprov vaknade vi på morgonen och såg direkt att vår älskade Zelda inte mådde bra*( så vad vi/jag trodde var att vi skulle få åka in och operera bort en livmoder till eftersom hon insjuknat så plötsligt, hon hade ju varit med på en mils löprunda samma vecka på måndagen, hon var den som bäst orkade vara med på löprundorna.... Vi avvvaktade några timmar efter råd från veterinären men sen åkte vi in och det visade sig att hon hade en 10*10cm stor tumör på mjälten ;( Så hon fick sluta sina dagar på Valla Djurklinik ♥ I början på juni blev jag skadad kunde inte träna på resten av året. Troligtvis var det en stressfraktur på bäckenbågen efter all löpträning först på höstkanten har jag kunnat börja gå lite igen.

Den 9 juni 2012 var vi till Skansen på en överraskningstur för barnen. Vi hade bestämt att vi skulle gifta oss i alla hemlighet. Så nu slog vi till på Drop-in brölloppet 2012 på Skansen ♥ Så efter det datumet heter vi Martikainen hela familjen.

I juli åkte vi till Finland för att fira jämna födelsedagar och för att fixa pass till oss fyra som är finska medborgare. Det är betydligt billigare att göra det i Finland än genom Finska ambassaden.

I augusti åkte vi på en fyradagar lång semester till Kroatien som var en födelsedagspresent åt Lars och mig som fyllt 40 under året från våra föräldrar som oxå var med.Tack alla! Det var en underbar resa som vi gärna skulle göra om.

I början på oktober var vi till Helene och David Björkman kennel Barecho och hämtade hem en lite kille Barecho Keep Going ”Texas” Tack för förtroendet att få förvalta honom.Han är ett riktigt busfrö med mycket skutt i benen :) Hur jag ska få honom att stå still på utställning är för mig en gåta.... ;)

13 november förändrades våra liv drastiskt då älskade sonen blev påkörd av en pick up på vägen till bussen på morgonen. Han på moppe frontalkrockade med bilen i en skarp högerkurva. Han hade en mycket stark änglavakt, vilket vi ödmjukast tackar för. Han klarade sig med ett öppet lårbensbrott på vänster ben som genom ett under läker kanon bra! Det kunde lika gärna ha gått helt åt h*e den morgonen strax innan 7. Det här har fått att fundera på livet på ett helt annat sätt än tidigare trots att vi i vår närhet har haft tragiska olyckor som tagit ungas liv.

27 november åkte vi till Tierp för att para Lilla Blidkullas Bougainvillea ”Vilja” med Pygmalias Bärgpatron ”Patron” även där tror jag att ödet grep in lite grann. Jag tror att vi kanske parade en dag för tidigt men hade vi väntat till vad jag trodde skulle vara rätt dag hade vi nog inte åkt i väg. För den dagen då vi åkte från Bert och Kristina så började det snöa och sen dess har kustområdet med många andra ställen haft kraftiga snöoväder. Så det var bra att jag kände mig jätte stressad över att komma iväg :) Och som det ser ut så kommer träffen att resultera i ett gäng småttisar i slutet på januari. På ultraljudet såg vi åtminstone 4 fosterblåsor och nu börjar magen växa på henne. Idag är det 31 dygn sen parningen.

Idag på årets sista dag ska jag följa med att lämna tillbaka ”vår” underbara häst Zandie till hennes ägare. Vi inser att vi hinner inte ha häst med allt vad det innebär då Mirjami vill få skapliga betyg i skolan för att kunna välja mer fritt till gymnasiet och i och med att hon har fått förmånen att träna med ÖFF och distriktslaget vid flera tillfällen och det kanske blir mer under kommande år.

Det känns jättejobbigt att ta det här beslutet för både mig och mest för Mirjami som verkligen älskar den hästen som hon mer eller mindre ridit in och tränat under 1½ års tid.Från att ha varit osäker unghäst trots sin ålder så är hon nu en säker ridhäst som du kan lita på ute. Pigg å glad men snäll i ridning och hantering. Vi kommer verkligen att sakna dig Zandie ♥ Tack Lotta för att vi fått lära känna denna underbara häst och ha henne som vår under den här tiden!

Sen har vi fått ta ett svårt beslut till men den kommer inte fullföljas förrän nästa år. Och det är att ta bort vår gammelkatt Knoppen som funnits med oss sen -91 då han bara var ett litet knyte. Det känns som om det är dags nu. Vi kommer sakna dig snälla goa kisse som varit oss så trogen i dryga 20 år!

Nu hoppas vi på ett bättre, friskare och lugnare 2013!



Vill här önska alla vänner och bekanta, familj, gamla och nya valpköpare och alla andra

Ett riktigt Gott och Lyckligt 2013

Inga kommentarer: