26 september 2010

Hundtränarutbildningen

Idag vara första gången på en vecka som jag gjorde något vettigt. Har legat hemma i halsont och feber och en rejäl förkylning hela veckan. Började plocka och städa lite innan kursen men orken bara tvärdog... jag orkade vara med på kursen men det kändes att maninte var helt ok än. Jag var själv hemma när jag kom hem för alla de andra var på hockey i Linköping. Jag tände upp en massa ljus både doft och vanliga i hela köket och satt sen vid datorn med ett glas vitt och mös. Gick och lade mig runt 21:00 men vaknade nu 00:30 och kunde inte somna om igen...alldeles för mycket tankar som snurrar runt och som inte vill släppa. Inge bra alls för natt sömnen.
Nåt som heller inte är bra för nattsömnen är när man vaknar och det värker mellan skuldrorna :( jag blir så jäkla trött på att alltid ha ont ;( men men man vänjer sig vid det oxå. Fast vissa dagar känns det bara så hopplöst. Dessutom var jag så jäkla röksugen ikväll trots att det snart (13/10) är två år sen jag slutade. Fast det hänger i hop med hur jag mår. Har jag mycket ont så blir jag mer röksugen :( Det är bara att bita ihop och försöka stå emot även i framtiden...har hört av flera att det sitter i med sug även efter 10 år...

Idag var då lilla Betty med på hundtränarutbildningen för första gången. Jag tränade på inkallning och klicka när hon kommer i full fart. Inte alltid lätt att veta när högsta hastigheten är.. sen fortsatte vi att träna på klossen och att hon ska upp med tassarna på den och stå och jag tror att poletten trillade ner idag. När vi kom hem så tränade vi på två andra burkar och det fungerade oxå bra. Duktiga lilla hund. Den här gången fick vi inte direkt någon hemläxa för det är redan nästa lördag det är kurs igen men sen dröjer det ända till 20/11 innan det är dax igen. Så då lär vi nog få hemläxa så det räcker. Det svåraste är nog att föra träningslogg på hur träningen går.

I morgon ska vi ha en liten träningsdag här hemma med Peter som kommer med Edvin och James, Lars med Boston, Ulla och Lasse med Mona och Vilja och jag med Betty och ev Zelda. Vi ska försöka ligga i hårdträning för att få alla hundarna att apportera fågel inte bara i vatten utan även på land och att de ska vara riktigt taggade på fågel. Hoppas det kommer att släppa lite och att de kommer tycka det är kul.
Lars kommer oxå att träna mycket på stadgan med Boston som gärna knallar om man inte hinner långt före...

Nej nu måste jag försöka sova igen så jag orkar med morgondagens hundträning. Inte för att jag vet om jag har blivit någe tröttare men jag får väl försöka eller så får jag lägga mig och läsa på spikmattan en stund.

Gonatt å var rädda om er!

Inga kommentarer: