05 juli 2012

Fem arbetsdagar kvar, semester längtan ökar!



Just nu är det kalas väder och jag verkligen längtar efter semester. Det ska bli så skönt att bara vara och inget göra…tror jag i alla fall J Vi ska fira en del i sommar både födelsedagar och kanske också bröllopet om inte det sistnämnda blir firat i sommar tar vi det i höst så vi har något att fira då också.


Vi ska börja semestern med att titta på en hane till Vilja, Lilla Blidkullas Bougainvillea. Det är en hane som jag har haft i åtanke sen en låång tid tillbaka så det ska bli spännande att känna och klämma lite på honom. Jag har faktiskt gjort det tidigare också vid något tillfälle för kanske 1½ år sen. Senare i höst ska jag titta på hane till så får vi se vad vi sen bestämmer oss för efter det sen J Det här med planering av en valpkull är ju såå spännande. Det är så kul att sitta och surfa runt på alla fina hemsidor, jämföra, provpara i avelsdata osv.  Verkligen titta på sin egen tik med kritiska ögon. Vad är bra, vad är mindre bra? Hur ser min ideala hund ut? Hur ska den vara? Vilka egenskaper är bra hos rasen? Min hund? Vilka egenskaper är mindre bra? Det är mycket att fundera på.


Vi fundera också på vad vi ska spara själva hemma. En hane eller en tik? Eller kanske både ock? Men då utökas ju flocken till 5 st på en gång :o Bilen ökar ju inte storlek i samma takt… Eller ska man köpa in något nytt? Det är många funderingar som snurrar i huvudet tillsammans med semester planer som tex. vad ska man ha för kläder med sig, för att inte tala om skor…alltid lika svårt att bestämma sig för om stövlarna ska med eller inte.  Man vill ju inte släpa med mer än nödvändigt.


Jag har börjat träna ikapp gånger som jag missade under vårterminens träningar. Har suttit i roddmaskinen och styrketränat och i morgon ska jag prova att vara med på ett spinningpass och se om det känns i höften. Den där jobbiga inflammationen i slemsäcken under höftböjaren vill inte ge med sig riktigt ordentligt. Jag stretchar och stretchar ibland är det näst intill smärtfritt och i nästa stund gör det jätte ont igen och känns stelt och stramt. Jag blir så frustrerad…ska ju vara med och springa i Malmö i september och vill ju hinna träna lite innan det. Det är ju ändå en mil jag ska springa, jaja tänker kanske en del, det är ju inte så långt, men för mig är det ganska långt att springa. Gå är inga problem i normalfallet men nu är 1km långt att gå när det gör ont. Så då avstår jag det. Tyvärr gjorde det ju lite ont även när jag red så jag har inte kunnat göra det den här veckan heller när Mirjami har varit till Halmstad med bästa kompisen och hennes familj. På söndag är hon hemma igen och kan motionera pållen och nu har jag cyklat hem från stallet och det gick bra. Då ska nog spinningen i mogonbitti 6:40 kunna funka bra.
En glad överraskning var att det börjar vara ont om gräs i hagen så Zandie har gått ner i vikt och fång nacken har mjuknat och nästan försvunnit. Skulle behöva ha tag på ett mindre parti med fjolårshö till henne så att hon kan gå kvar i lilla hagen utan att riskera fång.
Nu är det tjingeling och jag ska fundera på kvällsmat till de som kommer hem från träningen senare sen :)



1 kommentar:

Britt Marie o Rudi sa...

Hej! Tack för titten på Rudis blogg! Så fina hundar du har!
Intressant också att jag läser att du har slemsäcksinflammation. Det har även jag drabbats av i axeln. Jag har dragits med värken sen i januari och nu verkar den ha blivit kronisk :-(
Hälsningar
BMW o Rudi