06 augusti 2011

Slut på semestern för den här gången

...ja så tråkigt är det. Har i år haft 3 veckor sammanhängande och det har gått åt. Dessutom har jag haft en himla tur med vädreti år. Strålande sol och ca 25-30grader varmt hela tiden. Underbart tycker jag som älskar sol och värme.

Jag började semestern med att ta kompledigt fredag den 15/7 för att packa och att fira att Lars och jag varit tillsammans i 23 år!! På lördagmorgonen 06:45 började vi vår långa färd till Lieksa i Norra Karelen, Finland. Framåt midnatt stannade vi och grillade korv och åt sallad och sen fortsatte vi i ca 3½ timma till. Då var vi i Kajaani. Då var jag så trötter så vi stannade och sov i bilen tills vi vaknade 07:30 då åt vi en snabb frukost och fortsatte vår färd. Nästa stopp gjorde vi i Nurmes där vi handlade lite mat så vi skulle klara oss några dagar i vildmarken. Vi var framme ca 11:00 på söndag förmiddagen :) efter ungefär 180mil i bil, vilka gått förvånansvärt bra. Inget gnäll och tjat från barnen ♥ det är så man blir alldeles jätte stolt.

Väl framme plockade vi in våra saker i huset och bäddade i ordning för natten för vi misstänkte att det kanske skulle bli tidig sänggång efter lite sömn och lång resa.
Solen sken och det var ca 25grader varmt. Det blev bastu bad och grillning sen lite samvaro med mor och far och lillebrors son sen kröp vi ner.

Nästa morgon vaknade iaf jag ganska tidigt och som sig bör när man är i Eeliksenpuro så är det morgondopp som gäller oavsett väder. Den här morgonen precis som kommande mornar var det härligt stilla och soligt så man kunde även klockan 06:00 ligga och soltorka på bryggan efter doppet när man matade fiskarna. Ni kan inte ana hur fort det sprider sig i vattnet att det finns frukost, lunch och middag vid bryggan varje dag. Från ett tiotal fiskar första morgonen var det närmare kanske ett femtiotal sista dagen :) som år ur handen på en.

Vi slog en massa gräs med lie först hittade vi inte hässjan men tillslut kom den fram så det blev iaf en gjord i år. Vi arbetade i lite olika munderingar vilket ni kommer se i semester albumet så småningom. Man kan ju säga att tom jag tog på mig en mygghatt när jag härjade med lien...inte för myggens skull utan för alla dessa miljoner knott man retade upp genom att slå gräset som för övrigt var ca 1 m högt. Men fint blev det. Nästa gång får vi slå ännu mer mot ån för det var helt underbart att kunna sitta i hammocken på gräsmattan ca60-70m bort och se ån.

När jag kommer dit så inser jag hur mycket jag saknar lugnet i vildmarken. Utan telefon, utan el eller vatten inne. Inga bekvämligheter, mycket bastu och bad. Och tystnaden...ni kan inte ana hur tyst det är, det enda som hörs är fåglar och flygfän.
Eller forsarnas porlande.
Det gjorde vi hela familjen, åkte forsränningen på gummiflotte. Hjälmar och paddlar i högsta hugg. Två av forsarna fick vi simma igenom. Det var verkligen en upplevelse! Vilken mäktig känsla att åka nerför en skummande fors i flytväst men det gällde att hålla för mun och näsa annars fick man rejäla kallsupar. Tur att å vattnet höll ca 23 grader annars hade det varit kallt. Men WOW! Ska ni göra nåt liknade så kan jag varmt rekomendera Ruunan kosket i Norra Karelen!

Den 25/7 firade vi min älskade mormor som fyllde 80år! Och vår älskade son somfyllde moppe! Tanken var att vi skulle stanna där en natt men vi ville så gärna åka tillbaka till vildmarken för ytterligare två dagar i lugnet innan vi skulle fara neråt till Visulahti och badlandet en dag och en natt på campingen sen vidare till min faster som hade besök från släkt i Australien. Det var kul att träffa Taina och höra lite om släkten i "down under". Skulle verkligen vara underbart att kunna ta en långsemester och åka över 4-6v för att hälsa på all släkt i Australien och två kompisar som bor på sydostkusten.

Den 28 åkte vi till min lillebror i Helsingfors och den dagen regnade det rejält på sina håll. 17:30 gick sen färjan hemåt och när vi satt och åt buffé 18:00 såg vi hur himlen bara öppnade sig. Det såg ut som om någon hällde vatten med hink på fönsterna :O Dagen därpå var det återigen fint väder, vilket det har varit även min sista semester vecka här hemma. Härligt med många soltimmar ute.

När vi kom hem på fredagen var det tänkt att vi bara skulle meddela att vi skulle hämta hem en ponny till Mirjami men tji fick vi... :( den var visst redan utlånad till någon annan :( så det blev till att börja leta häst eftersom vi lovat Mirja att hon skulle få låna en över sommaren och förhoppningsvis även över vintern. Nu har vi äntligen hittat en. Ett litet halvblod ska få komma hem i morgon. Hoppas att allt kommer funka och att vi får mycket kul ihop i stallet. Just nu är Mirja till Örebro på en stor fotbolls cup och de har lyckats vinna alla matcher i sin grupp så de har gått vidare till finaler i morgon. Håller tummarna hårt för att de ska lyckas bra även i morgon.


Jag är inte med den här gången för jag kände att jag behövde få även Mona och Vilja trimmade innan helgen var slut. Den här veckan har jag trimmat Boston, Betty, Zelda, Wilda, Mona, Vilja och Alisma som var här på besök från Skåne land med sin familj. Åh hon har verkligen en speciell plats i mitt hjärta. Jag tycker så himla mycket om henne. I morgon ska jag nog åka en sväng till Sharpman och köpa hundmat samt införskaffa lite saker till pållen sen ska jag inget mer göra...jo när Mirjami kommer hem blir det väl ganska så säkert en tur till stallet... ;D
Och på måndag börjar jag jobba igen men kommer försöka att inte göra hästlånga dagar utan hålla mig till en någorlunda vettig arbetsdag så vi ska hinna vara i stallet en del samt hinna med hundarna.

Tack till Ylva som bodde här och tog hand om de vuxna hundarna när vi var till Finland samt Ulla & Lasse som tog hand om en löpande Pytte. Utan er hade inte semestern inte blivit lika lugn. Nu kunde vi verkligen njuta av resan och inte behöva oroa oss för hundarna. Tack än en gång! Ni är guld värda!

Bilder kommer så småningom i picasas web album och kanske lite varstans

Kram kram

Inga kommentarer: