21 januari 2013

Då är det bara 8 dagar kvar till beräknad valpning



Vilja som bott hemma hos oss nästan två veckor verkar vara helt tillfreds med tillvaron efter att hon fått sätta lilla Texas på plats några gånger. Han har lite svårt att förstå att hon inte vill busa med honom…lillskrutt
Magen den växer och växer och det börjar märkas att det är tungt. Hon blir flåsigare och flåsigare och har svårt att ligga still och sova. Från att ha varit en som inte märks alls i sängen till att ligga och sprattla och sparka Det verkar som om hon sparkar tillbaka när det rör sig i magen och antagligen börjar hon ha lite förvärkar då och då. På nätterna kan hon be om att få gå ut och på morgonen är det bråttom, bråttom men det beror nog mest på att hon har bråttom in till frukosten som väntar Första veckan hemma så har hon varit precis som vanligt på promenaderna pigg och framåt och med ett stort intresse för alla viltspår i skog och mark men nu är det betydligt lugnare tempo ute och galoppen på tomten är ganska så tung och vaggande. Åh det ska bli så spännande att se hur många det blir för hon är större än sin mor var under sina dräktigheter och Zelda fick 6st i ena kullen och 5st i den andra. Nedräkningen har börjat! Nu i helgen har valplådan fått flytta in i sovrummet så hon hinner boa in sig i den innan valpning och hon har fått sig en sista trimning i trimstugan innan mammaledigheten. Än så länge sover hon i sängen och inte i valplådan...risken är väl stor att vi vaknar av att vattnet går i vår säng :O

I torsdags var det fullt upp på kvällen. Jag var på magnetröntgen för min huvudvärk och Mirjami har varit till MORF och ridit. Jag har hunnit med en långpromenad innan Mirjamis ridning på Motalas gator. Jag har satt som mål att minst 10 mil ska promeneras i januari och jag är snart där. Endast 13km kvar :)
Lars fick äran att åka på föräldramöte på Vreta Skolan. Egentligen skulle Lars och Jonathan varit på besök till räddningstjänsten i Mjölby men Jonathan är hemma med en förkylning och halsont sen i onsdags så det blev framflyttat till idag. Han skulle också ha varit i ladugården på skolan i torsdags men så blev det inte nu men det blir fler tillfällen.

I helgen nu har jag haft magknip så idag måndag är jag hemma så ingen annan ska få samma åkomma. Lite illamående har jag oxå varit samt ganska matt. Jag ska försöka orka med att bada hundar idag åtminstone de som ska ställas i Kumla till helgen. Ja vi får väl se om det blir Lars och Mirjami som åker om det blir valpning i helgen. Jag kommer inte ihåg om Zelda valpade på utsatt dag men Vilja som är så stor kanske kommer något tidigare. Hon önskar nog det...men matlusten är det inget fel på :) Glufs säger det så är det slut. När hon ligger på golvet ser hon ut som en strandad val med magen i vädret. Man ser verkligen hur de små liven rumlar runt där inne :) Härligt ska det bli med smått igen. Det är ju tre år sen Vilja själv föddes i valplådan den 3 februari.

Ha en bra dag alla vänner!

Inga kommentarer: